
D-nei Olga Bordeianu, 

Președinte IPNA Compania  

„Teleradio-Moldova” 

 

 

 

 

 

 

RAPORT 

(Serviciul Ombudsmanului 2017) 

 

 

 

Carmelia Albu 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

Compania „Teleradio-Moldova” a continuat să fie una din cele mai 

importante și credibile surse de informare a cetățenilor și pe parcursul anului 2017. 

În pofida unei situații social-politice marcate de disensiuni, care a avut impact 

asupra Radiodifuzorului public (protestele din septembrie 2017), atât Radioul 

Național cât și Televiziunea Națională au menținut, în linii mari, o poziție 

echidistantă față de principalele evenimente ale anului, cu excepția referendumului 

de demitere a primarului general al municipiului Chișinău, Dorin Chirtoacă, fapt 

confirmat și de rapoartele Consiliului Coordonator al Audiovizualului (CCA).   

De menționat că anul 2017 a adus anumite schimbări în cadrul instituției. A 

fost confirmat un nou director al Televiziunii, a fost ales un nou director al 

Departamentului Știri și Dezbateri TV, schimbări care, în opinia noastră au 

impulsionat activitatea Televiziunii Publice, deși au fost constatate mai multe 

carențe în activitatea profesională atât a managerilor cât și a jurnaliștilor. 

Este salutabilă intenția conducerii Companiei de a deschide un Centru de 

Instruire în interiorul instituției, în anul 2017 fiind făcuți pași concreți întru 

implementarea acestui proiect, susținut de parteneri internaționali. Menționăm și 

lansarea studioului de filme documentare în cadrul Companiei. 

În același timp, atenționăm asupra unor deficiențe în activitatea 

Radiodifuzurolui public, care din motive obiective nu au putut fi înlăturate. La 

posturile de radio și tv ale Companiei se resimte frecvența redusă a 

corespondențelor din teritoriu dar și de peste hotarele țării, lipsesc emisiuni de 

investigație jurnalistică, sunt prea puțin exploarate domeniile de Sănătate Publică, 

Integrare Europeană și Drepturile Omului. 

Așa arată datele studiului de audiență la nivel național lansat la 19  

decembrie de Centrul pentru  Jurnalism Independent (CJI). 



Prime TV este lider de audiență în Moldova, fiind urmărit de 46,7% dintre 

telespectatori. Acesta este urmat de Jurnal TV cu 25,8%,  Moldova 1 cu 25,5 %.   

1.Comportamentul Radiodifuzorului public în contextul evenimentelor 

social-politice din Republica Moldova.   

Anul 2017 a fost marcat de un șir de evenimente cu impact asupra societății. 

Disensiunile politice, reformele, cooperarea cu partenerii internaționali au impus 

editorilor din cadrul instituției să revizuiască tematica și conținutul emisiunilor în 

funcție de interesul public. Menționăm că o premieră pentru activitatea jurnaliștilor 

din cadrul Companiei a fost reflectarea campaniei electorale și a plebiscitului 

privind acordarea votului de neîncredere primarului general al municipiului 

Chișinău, Dorin Chirtoacă. Este salutabil faptul că Radiodifuzorul public și-a 

asumat această responsabilitate organizând și dezbateri. În acest context, ținem să 

menționăm calitatea bună a reportajelor și corespondențelor realizate de Radio 

Moldova, fapt neatestat la Moldova 1. Potrivit Raportului de monitorizare al CCA,  

Primarul D. Chirtoacă, din volumul total de timp acordat de 11 min. 20 sec., a fost 

vizat în subiecte cu conotație pozitivă 31 sec., cu conotație neutră – 09 min. 37 

sec., iar cu conotație negativă – 01 min. 12 sec. Subiectul cu context pozitiv s-a 

referit la filmulețul postat de către primarul suspendat al capitalei, Dorin Chirtoacă, 

în ajun de referendum, despre realizările sale. CCA constată că „în cadrul 

principalului buletin informativ al postului public de televiziune „Moldova-1”, cel 

mai mediatizat participant electoral a fost PSRM, cu 63,1% (18 min. 11 sec.), 

urmat de PL, cu 36,9% (10 min. 39 sec.)”.  

Urmare a analizei cantitative şi calitative, în perioada de raport au fost 

atestate derogări de la: 

 Art. 7 alin. (3) din Codul audiovizualului: „Pentru încurajarea şi facilitarea 

exprimării pluraliste a curentelor de opinie, radiodifuzorii au obligaţia de a 



reflecta campaniile electorale în mod veridic, echilibrat şi imparţial”. 

Astfel, se atesta că postul public de televiziune „Moldova-1” nu a oferit o 

reflectare echilibrată celor doi praticipanți, PL și PSRM, la referendumul din 

19 noiembrie 2017. 

O noutate pentru cetățenii din Republica Moldova a fost decizia 

Parlamentului de a modifica sistemul electoral prin introducerea votului mixt. 

Noua prevedere a nemulțumit o parte din societate, care și-a exprimat opina prin 

proteste. Majoritatea parlamentară, la rândul său, care și-a asumat această decizie, 

a organizat o serie de întrevederi și dezbateri cu societatea civilă. Ținem să 

menționăm, că acest proces care a marcat prima jumătate a anului 2017, în general,  

a fost reflectat echidistant la canalele de radio și televiziune ale Companiei. 

Tematica s-a regăsit în emsiunile de dezbateri de la Radio Moldova și la TV 

Moldova 1.  

Pe 20 iulie, în ziua adoptării de către Parlament a votului mixt, mai mulți 

reprezentanți ai partidelor de opoizție și ai societății civile au protestat în fața 

sediului Legislativului. În același timp au avut loc și mitinguri de susținere a 

proiectului de Lege privind modificarea Codului electoral. Evenimentele au fost 

reflectate cu maximă oprativitate de jurnaliștii Companiei, aici menționăm, în 

special, calitatea știrilor realizate de Departamentul Multimedia, corespondențele 

echidistante ale reporterilor de la Radio Moldova și TV Moldova 1. Postul public 

de televiziune a difuzat o ediție specială cu includeri în direct de la ședința 

Parlamentului, acțiunile de protest. Deși abordarea emisiunii a fost una 

profesionistă, mizându-se pe pluralismul de opinii, informarea cât mai corectă și 

operativă, reprezentativitatea opiniilor, calitatea emisiunii a fost știrbită de 

întreruperea mesajului telefonic al liderilor protestatari. Acest moment a fost 

sesizat de mai mulți telespectatori.   



Apreciem deschiderea pentru dialog a Companiei cu partidele politice, chiar 

dacă unele dintre acestea au manifestat în repetate rânduri nemulțumiri față de 

activitatea postului public de televiziune. Astfel Moldova 1 a fost pichetată de două 

ori în luna septembrie de membrii și simpatizanții Partidului Acțiune și Solidaritate 

(PAS) și ai Partidului Platforma Demnitate și Adevăr (PPDA), care au cerut timpi 

de antenă pentru opoziție, dar și demisia directorului televiziunii publice Moldova 

1.  Deși, opoziția a anunțat din timp despre aceste proteste, în ziua pichetării 

conducerea TV incă nu avea elaborat un mesaj clar pentru protestatari, fapt ce a 

împiedicat concilierea în termene rezonabile. Prin urmare, protestele au continuat 

până la momentul satisfacerii unor revendicări. Reacția conducerii TV de a veni cu 

un Apel a fost una întârziată. În același timp, constatăm, că documentul a fost 

conceput greșit fără indicarea destinatarilor. Apreciem poziția constructivă a 

conducerii TV de a introduce în grila de emisie a unei emisiuni noi, destinată 

societății civile si partidelor de opoziție „Butonul Roșu”. 

Pe lângă protestele partidelor extraparlamentare, au avut loc și proteste 

organizate de Partidul Socialiștilor din Republica Moldova (PSRM), în care au fost 

exprimate nemulțiumiri în legătură cu anularea de către Curtea Constituțională a 

Decretului președintelui Republicii Moldova de a desfășura pe data de 24 

septembrie un referendum consultativ. 

În concluzie, constatăm respectarea deontologiei profesionale de către  

jurnaliștii de la Radio Moldova în tratarea evenimentelor din țară, alegerea temelor 

de dezbatere în strictă conformitate cu interesul public. Este salutabilă practica 

angajaților de a organiza întâlniri cu radioascultătorii din întreaga țară în vederea 

îmbunătățirii politicii editoriale, calității emisiunilor și identificarea protagoniștilor. 

La fel, menționăm campaniile sociale în scopuri caritabile, desfășurate cu ocazia 

celor mai importante sărbători ale anului. Astfel, pe parcursul anului 2017 



colectivul redacției radio condusă de Vasile Mija a organizat întâlniri cu 

radioascultătorii din s. Colibași, Cahul, s. Baraboi, Dondușeni, și din s. Ciuciuleni, 

Hâncești. Manifestările au fost dedicate aniversării a 87-a de la înființarea primului 

post de radio din Republica Moldova. Potrivit sondajului sociologic publicat CJI 

,,Audiența mass-mediei in Republica Moldova”,  Postul public generalist de radio,  

ocupă prima pozitie și în cazul posturilor ascultate într-o zi. Serviciul de programe 

generalist al postului public de radio, in opinia interlocutorilor, îi ajută cel mai bine 

pe cetățeni să înțeleagă situația social-politică și economică din țară (30,9%), 

evenimentele de peste hotare (28,2%), ce presupune modul sănătos de viață 

(27,9%), oportunitățile privind studiile, locurile de muncă, dezvoltarea unei afaceri 

etc. (26,4%). Prezentatorii de la postul public de radio sunt apreciați cel mai mult 

de respondenți. La fel, postul public este perceput ca având cele mai bune știri și 

talk-show-uri, precum și cel mai diversificat program. 

Constatăm la Moldova 1 o scădere a calității produselor tv în comparație cu 

anul precedent. Astfel, dacă în anul 2016, Moldova 1 a trecut cu succes 

monitorizările din partea societății civile și a CCA în reflectarea campaniei 

electorale și alegerilor prezidențiale, atunci în anul 2017, obsevăm o calitate redusă 

a reportajelor din campania electorală și plebiscitul din 19 noiembrie, fapt 

consemnat în raportul CCA. Acest lucru, în opinia noastră este cauzat de exodul de 

cadre profesioniste din Departamentul Știri și Dezbateri TV, atât la nivel de editori 

cât și de reporteri, capacitățile reduse ale managerilor de a motiva specialiștii în 

domeniu. Prin urmare, Moldova 1 a fost sancționată de Consiliul Coordonator al 

Audiovizualului pentru încălcarea legislației în domeniu. Prin decizia CCA din 28 

decembrie 2017 televiziunea publică Moldova 1 a fost sancționată cu o amendă în 

valoare de cinci mii de lei „ pentru nerespectarea prevederilor art. 7 din Decizia 

CCA nr. 98 din 19 iulie 2012 Cu privire la clasificarea programelor audiovizuale 

în scopul protecției copiilor și art. 1 și 2 din Decizia CCA nr. 99 din 19 iulie 2012 



Cu privire la respectarea drepturilor și protecția copilului în programele 

audiovizuale.”  

Olga Guțuțui, membră a CCA, care a monitorizat reflectarea acestui caz 

tragic de televiziunile din țară, constată în raportul său că „Postul public de 

televiziune „Moldova-1” a difuzat, la 05.11.2017, în cadrul buletinului de știri de 

la ora 21:00, un subiect despre o adolescentă bătută cu cruzime. În subiect se 

menționează că: „Șase persoane au fost reținute de oamenii legii în cazul tinerei 

de 16 ani, agresată în satul Cărbuna, raionul Ialoveni. Potrivit poliției, este vorba 

de patru bărbați, cu vârstele cuprinse între 20 și 27 de ani, și două fete de 18 și, 

respectiv, 20 de ani. Suspecții sunt cercetați pentru huliganism. Poliția s-a 

autosesizat după ce pe internet au apărut mai multe imagini în care se vede cum 

fata este bătută cu bestialitate, umilită și obligată să se dezbrace. Agresorii afirmă 

că adolescenta ar fi furat bijuterii, deși victima a negat acest lucru. Dacă vinovăția 

le va fi dovedită, aceștia riscă până la 5 ani de pușcărie”. Comentariile 

prezentatorului sunt însoțite de imagini video în care minora abuzată apare în 

diferite ipostaze: semidezbrăcată (fără lenjerie intimă), culcată pe podeaua pătată 

de sânge, și indivizii care o lovesc cu picioarele în zona capului și peste față, 

imagini cu minora în pielea goală pusă să se spele într-un vas (fața și părțile 

intime sunt blurate). Comparativ cu celelalte posturi, imaginile prezentate de 

postul de televiziune „Moldova-1” au fost difuzate fără sunet”, se arată în raportul 

CCA, făcut public pe 28 decembrie 2017.  

Menționăm contribuția substanțială la promovarea imaginii Companiei 

„Teleradio-Moldova” a Departamentului Multimedia, în gestiunea căruia se află 

site-ul Companiei www.trm.md Prin plasarea operativă a unor știri imparțiale, bine 

documentate și argumentate, jurnaliștii de la site au „lustruit” imaginea instituției, 

eliminând unele neajunsuri semnalate în calitatea produselor radio și tv.  

http://www.trm.md/


Anul 2017 a debutat cu Festivalul dirijorilor „Re-major”, organizat de 

Orchestra Simfonică a Companiei „Teleradio-Moldova” sub conducerea maestrului 

Gheorghe Mustea, Artist al Poporului. Cele cinci concerte, susținute în perioada 28 

ianuarie - 5 februarie au reunit publicul meloman în studiourile Radioului Național. 

La Festival au participat dirijori renumiți din Germania, SUA, România, China și 

Republica Moldova. Ținem să expunem obiecțiile, susținute de public, privind 

necesitatea desfășurării a unor astfel de evenimente în săli de concerte. În sesizările 

verbale formulate de spectatori, elevi, studenți la instituțiile de arte din țară, 

Festivalul a fost de o calitate înaltă prin măiestria artiștilor și repertoriul selectat. 

Evenimentul, însă, nu a fost umărit de toți doritorii pe motiv că nu au existat 

condiții. Studioul în care au avut loc concertele nu dispunea de locuri pentru 

spectatori.  

 

2. Calitatea produselor radio și tv. Impactul lor asupra publicului. 

În anul 2017, emisunile de radio și tv au păstrat formatul, tematica  

tradițională, grila de emisie nu a suferit schimbări majore. Moldova 1 și Radio 

Moldova se mențin cu un rating avansat în topul preferințelor mediatice. 

Principalele emisiuni, cel mai des vizionate sunt știrile, urmate de emisiuni 

muzicale și de divertisment.  

Analizând calitatea știrilor, constatăm un spectru palid al temelor abordate. 

Prioritatea revine evenimentelor de ordin politic. Tematica socială își găsește o 

reflectare insuficientă atât la radio, cât și la televiziune. În mare parte, textele 

reportajelor sunt preluate din comunicate informative sau site-uri de știri și nu pot 

fi identificate ca produs TRM. Lipsește investigația jurnalistică, sunt evitate temele 

acute.  

Astfel, pe 25 mai, în timp ce opinia publică urmărea perchezițiile CNA la 

primărie, care s-au soldat cu reținerea primarului general al municipiului Chișinău, 



Dorin Chirtoacă, „Mesager”-ul a focusat atenția asupra unei perspective în 

activitatea ANSA la fontiera moldo-ucraineană, subiectul despre percheziții fiind 

plasat ulterior. Prin stabilirea greșită a ordinii știrilor în principala ediție a zilei, 

programul „Mesager”, a fost prejudiciat interesul public, telespectatorii fiind 

nevoiți să aleagă alte surse de informare. Tema reținerii primarului nu s-a regăsit la 

emisiunea de dezbateri din acea zi „Moldova în direct”, în timp ce evenimentul era 

discutat pe larg în mass-media.                 

Atât Radio Moldova cât și TV Moldova 1, difuzeză informații despre 

activitatea organelor de drept, cum ar fi efectuarea perchezițiilor, rețineri, arestări 

ale unor persoane bănuite de comiterea infracțiunilor. Nu în toate cazurile, însă, 

este respectată prezumția nevinovăției, sunt vehiculate în context negativ numele 

unor oameni, vina căror urmează să o stabilească instanțele de judecată. 

Prezumţia  nevinovăţiei este garantată și de Constituţia Republicii Moldova, 

care prevede că „orice persoană acuzată de un delict este prezumată nevinovată 

până când vinovăţia sa va fi dovedită în mod legal”. În goana după senzaţional, 

jurnaliştii  încălcă acest drept al persoanelor reţinute de poliţie. Specialiștii susțin, 

că în jurisprudenţă există trei termeni care definesc statutul juridic al persoanei 

aflate sub urmărire - „bănuit”, „învinuit” și „inculpat”. 

Prezumţia nevinovăţiei este și o normă profesională jurnalistică. Codul 

deontologic al jurnalistului din Republica Moldova precizează că „jurnalistul 

respectă prezumţia nevinovăţiei și consideră că orice persoană este nevinovată 

până la pronunţarea unei sentinţe definitive și irevocabile împotriva sa”. Jurnalistul 

nu este cel care stabilește cine este vinovat, de altfel, ca și poliţia sau procuratura. 

Judecătorul are această prerogativă exclusivă. Până la pronunţarea unei sentinţe 

definitive, oricine este bănuit, învinuit sau inculpat, se află sub protecția prezumţiei 

nevinovăţiei. 



Una din cauzele cedării întâietății televiziunii publice Moldova 1 în topul 

preferințelor este și trecerea cu vederea a unor incidente ce bulversează opinia 

publică. Cazul Andrei Brăguță, decedat în penitenciar, a apărut la televiziunea 

publică cu întârziere, fiind considerat un eveniment ratat.   

În știrile de la Moldova 1 sunt prezente cazuri de distorsionare a mesajelor, 

care duc la dezinformarea opiniei publice. Pe 26 iulie, în programul „Mesager” a 

fost difuzat un reportaj despre vizita președintelui Republicii Moldova, Igor 

Dodon, în UTA Găgăuzia. Autorul reportajului a omis opinia negativă a 

autorităților din autonomie cu privire la pachetul de legi discutat în Parlament, ce 

vizează Găgăuzia.  

Pe 23 august, flash-mob-ul organizat de Partidul Liberal la Ambasada 

Federației Ruse în Republica Moldova a fost reflectat tendențios la „Mesager”. 

Imaginile video au fost difuzate pe fondalul unei melodii. Astfel, autorii montajului 

au amplificat conținutul informației, denaturând mesajul și încălcând normele de 

difuzare a știrilor (Codul Audiovizualului, art.7, alineat 4).   

O altă tendință negativă ce prejudiciază calitatea informației de la Moldova 1 

este promovarea intereselor personale ale unor angajați din cadrul departamentului. 

Pe 16 august, într-un reportaj, realizat de Iurie Gologan despre lansarea unei cărți 

de către conaționala Inga Kozlovski, au fost incluse opiniile despre această carte 

ale soției și soacrei autorului.  

În sesizările formulate, telespectatorii invocă limbajul greșit folosit de 

jurnaliștii de la Moldova 1. Astfel, în reportajul de pe 29 septembrie despre 

producția scăzută de lapte, „Mesager” relatează; că acest fapt se datorează 

„micșorării efectivului de vaci”. Un alt reportaj, despre soarta copiilor ucraineni 

din Donbass, care au fugit din calea războiului, reporterul Leanca Lașco relatează, 

că viața lor s-a schimbat la 360 de grade. Deficiențele lingvistice au fost semnalate, 



în egală măsură, și la edițiile de știri în limba rusă. Pe 11 august, în știrile de la ora 

17.00, reporterul Irina Naidina anunță „яйца с фипронилом бродят по Европе”. 

Pe 16 iunie la Moldova 1 a fost difuzată în reluare emisiunea „Pur și 

simplu”, realizată de Radio Europa Liberă, avându-l protagonist pe ministrul 

Agriculturii și Industriei Alimentare, Eduard Grama, la acel timp aflat în arest la 

domiciliu, fiind suspectat de acte de corupție. Pe video fostul ministru vorbeste 

despre dezvoltarea agriculturii si perspectivele de domeniu.  Această neatenție a 

producătorilor tv a indus în eroare publicul. Deficiențe de acest gen au fost 

constatate și pe 4 iulie, marți, la difuzarea în reluare a emisiunii „Ora steleleor”.  

Serviciul Omudsmanului a primit numeroase sesizări din partea 

telespectatorilor care s-au arătat nemulțumiți de faptul, că la Moldova 1 sunt 

invitați unii și aceeași oameni. Pe 6 iulie, în ziua comemorării victimelor 

deportărilor, Ana Grigore, din municipiul Chișinău, care a cunoscut urgia 

deportărilor din copilărie, a solicitat diversificarea surselor de informare despre 

perioada deportărilor, invocând faptul că această tematică este în permanență 

dezbătută doar cu scriitorul Nicolae Dabija și jurnalistul Valeriu Saharneanu. 

Multiple sesizări au vizat prestația scăzută a prezentatorilor și moderatorilor 

tv, fiind invocată lipsa de prezență și dicție, pronunțarea greșită a cuvintelor, 

credibilitate redusă. În acest context, ținem să menționăm, că un impact asupra 

credibilității moderatorilor emisiunilor televizate îl are și tolerarea unor cazuri de 

încălcare a reglementărilor interne. În postură de moderator de dezbateri sunt 

angajați jurnaliști din alte instituții media private.    

Cele mai multe critici la adresa calității moderării unei emisiuni au fost pe 4 

octombrie. Telespectatorii s-au arătat nemulțumiți de emisiunea „Moldova în 

Direct”, dezbaterea dintre lidera PAS, Maia Sandu și președintele Parlamentului 

Andrian Candu. Multiplele opinii au fost exprimate pe rețelele de socializare, 

precum și în comentariile specialiștior în domeniu. În opinia noastră, această 



emisiune ar fi putut să își atingă scopul, dacă ar fi fost moderată de un alt jurnalist 

decât Ecaterina Stratan, care recent fusese pichetată de membrii PAS. 

Merită apreciere eforturile conducerii TV de a introduce o nouă emisiune de 

dezbateri „Butonul Roșu”, aceasta reprezentând un comprimis în cadrul discuțiilor 

dintre administrația tv și reprezentanții partidelor politice.    

O calitate mai bună a emisiunilor de dezbatri se atestă la Radio Moldova. 

Emisiunea „Loc de dialog”, moderată de Anatol Caciuc și Eduard Maciac, prezintă 

un spectru larg de opinii cu referire la evenimentele social-politice din țară. În 

același timp, radioascultătorii solicită interactivitate, dar și o diversificare a 

opiniilor. Mihai Botică din Hâncești a sesizat necesitatea difuzării  comentariilor, 

pe marginea celor mai importante și fierbinți evenimente din Republica Moldova, 

din partea unor analiști cu renume internațional. Merită apreciere, la părerea 

radioascultătorilor, emisiunea ,,Spatiu public” realizată de Tatiana Fișer. 

Diversitatea temelor si abordarea lor corectă, despre care vorbește Ana Donică din 

Rezina, definește radioul ca prima sursă de informare. Fapt atestat și in studiile de 

audiență ale ONG-urilor de media.   

De menționat, că Radio Moldova promovează campanii sociale. Redacția 

Dezbateri, Documentare, Coproducție și Investigație, pe parcursul anului a 

desfășurat câteva campanii în scopuri caritabile. „Fii bun – dăruiește binele”, ”Fii 

bun ca Moș Crăciun”. În acest context, Servicul Ombudsmanului constată lipsa 

unui Regulament intern de organizare și desfășurare a campaniilor sociale, venind 

cu propunerea către administrația Companiei de a elabora acest document intern. 

Campaniile sociale sporesc credibilitatea și rating-ul instituției, fapt pentru care 

necesită a fi legiferate în cadrul Companiei.   

   

 

 



3. Relaționarea între manageri și angajați 

Anumite deficiențe ale calității produselor TRM sunt direct influențate de 

nivelul, în opinia noastră, redus de comunicare atât pe orizontală - între 

subdiviziuni, direcții cât și pe verticală - între șefi și subalterni. Comunicarea este o 

pârghie indispensabilă a managerului, iar insuficiența acesteia poate cauza situații 

de conflict, litigii, neînțelegeri precum și alte consecințe ce pot afecta pe exterior 

imaginea Companiei „Teleradio-Moldova”. În acest context sublinem litigiile din 

inastanțele de judecată, care prejudiciază bugetul instituției. Considerăm oportună 

crearea unei Comisii interne sub conducerea Serviciului Ombudsmanului, care să 

gestioneze aceste litigii în eventualitatea aplanării lor definitive.  

În conformitate cu prevederile Regulamentului de funcționare: 

 3.6. Serviciul Ombudsmanului mediază imparțial conflictele apărute între 

angajaţii Companiei (între angajații de rând, între angajații de rând și manageri, 

între manageri), dacă acestea au ca obiect respectarea/nerespectarea normelor 

profesionale în realizarea produselor mediatice. Ombudsmanul poate fi sesizat în 

cazuri de cenzură sau nerespectare a libertății editoriale a jrunaliștilor. Rezultatele 

medierii sunt aduse la cunoștința părților interesate din Companie, inclusiv a 

factorilor decidenți. 

 3.7. Serviciul Ombudsmanului oferă consultanță în limitele atribuțiilor sale 

oricărui solicitant din interiorul sau din exteriorul Companiei. (Regulamentul de 

funcționare al Serviciului Ombudsamnului din cadrul IPNA Compania “Teleradio-

Moldova”). 

Situația la acest capitol a rămas neschimbată în raport cu anul trecut. Și de 

această dată Serviciul Ombudsmanului a fost sesizat de angajați, care s-au plâns pe 

comportamentul agresiv al șefilor, cazuri de violență verbală, precum și 

manifestarea unei responsabilități limitate față de exercitarea atribuțiilor de 

serviciu. Unul din cazurile sonore este obținerea forțată a unor remanieri de cadre 



în interiorul instituției. Cazul directorului adjunct al Departamentului Știri și 

Dezbateri TV, Cornelia Stefoglu, îl considerăm drept unul ieșit din comun prin 

metodele detestabile, la care s-a recurs. Ținem să menționăm că o atitudine 

similară a conducerii TV a fost manifestată anterior și în raport cu alți angajați, 

ceea ce sevește drept argument în favoarea constatării existenței unui fenomen 

negativ în managementul televiziunii publice.  Sugerăm managerilor să manifeste o 

atitudine corectă, imparțială față de subalterni, să renunțe la metode de oprimare și 

să respecte Constituția, drepturile și libertățile fundamentale ale omului, libertatea 

de expresie, valori la care a aderat Republica Moldova semnând Convenția CEDO. 

Considerăm oportun elaborarea unui mecanism de motivare a angajților 

instituției pe criterii de profesionalism, nediscriminatorii. 

 

5. Concluzii și recomandări. 

În concluzie, susținem în continuare necesitatea efectuării unor sondaje în 

rândul beneficiarilor de programe audiovizuale pentru a identifica tematica 

emisiunilor și formatul acestora.  Opinia societății, a ONG-urilor de media, 

expertilor in domeniu privind produsele mediatice difuzate de „Teleradio-

Moldova” trebuie luată în considerare, studiată, analizată și plasată în politicile 

editoriale ale instituției.   

Pentru a spori calitatea emisiunilor, atât radiofonice cât și a celor televizate, 

considerăm oportună instruirea angajaților în cadrul trainig-urilor de deontologie 

profesională naționale și internaționale. Prezentatorii și moderatorii de emisiuni 

necesită perfecționări adiționale în scopul adoptării unei ținute sigure si credibile în 

studio, precum și lecții de vorbire corectă. Implementarea Centrului de formatori, 

proiect promovat de Companie si parteneri externi, ar crea aceste condiții pentru 

angajații Radio/TV.  



Transparența în procesul decizional și receptivitatea șefilor la problemele 

subalternilor ar stabili relații de incredere, astfel încât, problemele, dar și opiniile 

critice să poată fi expuse si analizate obiectiv în interiorul instituției.     

Promovarea jurnalismului de calitate ar elimina atitudinile critice din partea 

beneficiarului de programe audiovizuale, ar contrubui la plasarea produsului 

audiovizual TRM pe primele poziții  în topul preferințelor publicului. Acest 

obiectiv ramâne și în continuare a fi prioritatea Companiei „Teleradio-Moldova”. 

 

Carmelia ALBU,  Ombudsman 

  

 

 

 

 


